A láb boltozatos szerkezetének statikai elváltozásai és a koordináció közötti összefüggések vizsgálata óvodás gyermekek körében

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Konferencia: 
2010/2011. tanév
Tagozat: 
Egészségtudomány III.
Előadó szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Merker Timea
2. szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Bodnár Andrea

Előadás adatai

Előadás címe: 
A láb boltozatos szerkezetének statikai elváltozásai és a koordináció közötti összefüggések vizsgálata óvodás gyermekek körében
Összefoglaló: 

A felnőttkorban jelentkező mozgásszervi panaszoknak sokszor a láb statikai elváltozásai állnak a hátterében. A boka és a láb ízületei felelnek azért, hogy a különböző talajviszonyok mellett a járás rugalmas legyen, valamint a többi ízület gazdaságosan és optimálisan működjön.
Vizsgálatom célkitűzése volt, hogy felmérjem óvodáskorú gyerekek mozgásfejlődését és fizikai állapotát, és az eredmények ismeretében célzott mozgásprogrammal segítsem az egészséges állapot elérését vagy megtartását, különös tekintettel a láb boltozatos szerkezetére és a gyerekek koordinációs képességeire.
Nagycsoportos óvodások körében végeztünk vizsgálatot a láb statikai állapotára és a koordinációs képességekre vonatkozóan, a szülők körében pedig kérdőíves felmérést végeztünk, hogy megismerjük a gyerekek mozgásfejlődését és az óvodán kívüli fizikai aktivitását. Ezt követően játékos gyakorlatokkal fejlesztettük a gyerekek koordinációs képességét, speciális gyakorlatokkal segítettük a láb izmainak erősödését. A vizsgálat végén ismételt méréseket végeztünk a torna hatékonyságának ellenőrzésére.
19 nagycsoportos óvodás vett részt a programban (8 fiú, 11 lány). A kérdőívet kitöltő szülők 40%-a úgy nyilatkozott, hogy gyermekeik napi egy-két órát töltenek számítógép előtt. A napi mozgásigény kielégítésére a játszótéren való mozgást és a kerékpározást választják. A gyerekek 18%-ánál már tapasztalta a szülő a lúdtalp kialakulásának tüneteit és két esetben időnkénti lábfájdalomról is beszámoltak. A térd sarok próba 44%-os, a „kötéltáncos járás” próbája 55%-os, az egy lábon állás próbája több mint 100%-os javulást mutatott a program befejezésekor. A talp izmainak erősödésénél közel 20%-os javulást tudtunk elérni.
Viszonylag rövid idő alatt jelentős fejlődést tudtunk elérni a gyerekek koordinációs képességének vonatkozásában és a láb izmainak erősödésében, mely fontos előfeltétele a szabályos és egészséges lábboltozat kialakulásának egy növekedésben levő gyermek esetében. Mindezek alapján fontosnak tartom, hogy az iskolás kor előtt megkezdjük a gyerekek felkészítését az ülő életmódra és annak káros következményeinek kivédésére.

1. témavezető adatai
Név: 
Veresné Balajti Ilona
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
Fizioterápiás Tanszék

Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program