Diszfunkcionális attitűdök vizsgálata magyar és külföldi orvostanhallgatók körében

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Konferencia: 
2010/2011. tanév
Tagozat: 
Egészségtudomány IV.
Előadó szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Szalontai Dalma

Előadás adatai

Előadás címe: 
Diszfunkcionális attitűdök vizsgálata magyar és külföldi orvostanhallgatók körében
Összefoglaló: 

Követéses vizsgálatunk célja a Debrecenben tanuló magyar és külföldi orvostanhallgatók mentális egészségének felmérése. Ennek lényeges dimenziója a diszfunkcionális attitűd, vagyis olyan rejtett, gyakran tudattalan feltételezések, gondolkodási torzítások összessége, amely személyenként tartós, stabil mintát képez, és adott helyzetben befolyásolja az egyén percepcióját. Ennek mérésére egy 17 tételes validált skálát használtuk, részeként egy hosszabb kérdőívnek, amelyben a diszfunkcionális attitűd mellett demográfiai adatokat, depressziót, szorongást, stressz-szintet, koherencia-érzést és társas támogatást is mértünk. Az adatfelvételre először 2009 szeptemberében került sor akkor elsőéves hallgatókkal, majd az azt 2010 szeptemberében az akkor már másodévesekkel megismételtünk.

A diszfunkcionális attitűd-skála két fő tengelye mentén értékeltük az eredményeket. A perfekcionizmus/teljesítmény átlaga a magyar hallgatók körében a második évre szignifikánsan nőtt (p=0,001), az angol nyelvű hallgatók körében nem változott (p=0,603), de a magyar és angol hallgatók átlagai a két évben nem különböztek.

A második tengely, a dependencia átlaga nem változott szignifikánsan sem a magyar (p<0,510), sem a külföldi hallgatók (0,705) körében 2009 és 2010 közt, de a magyar hallgatók átlaga mindkét évben szignifikánsan rosszabb (mindkét évben p<0,000), az angol nyelven tanulók átlaga 2009-ben alig (p<0,033), 2010-ben pedig nem (p=0,213) különbözött de Graaf és munkatársainak 2009-ben közölt korosztályos referenciaértékéhez képest.

Külön vizsgáltuk a két tengely összefüggését a társas támogatottsággal és a pszichés stresszel. A társas támogatottság javulása átlagosan 1,31 ponttal (p<0,000) csökkenti a perfekcionizmust, de nem változtatja a dependenciát (p=0,095). Vizsgáltuk a diszfunkcionális attitűd összefüggését a mentális stresszel is; a gondolkodási torzításoknak mind a dependencia, mind a perfekcionizmus dimenziója egyértelmű, szignifikánsan kedvezőtlen összefüggést mutat a mentális stresszel.

Az orvosi tanulmányok kezdetén a magyar hallgatók dependencia-attitűdje kedvezőtlen a korosztályhoz képest. A diszfunkcionális attitűdöt a társas támogatás egyértelműen csökkenti.

1. témavezető adatai
Név: 
Kósa Karolina
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
Népegészségügyi Intézet
2. témavezető adatai
Név: 
Tolvay Katalin
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
Pszichiátriai Tanszék

Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program