A mozgásszegény életmód hatása az óvodáskorúak testtartására és koordinációs képességére
Előadás adatai
A gyermekkorban elsajátított megfelelő és rendszeres fizikai aktivitás fejleszti az iskolai teljesítőképességet, véd a betegségek kialakulása ellen is. Szűrővizsgálatok szerint 40–70% azoknak a kisgyermekeknek az aránya, akik valamilyen kezdődő mozgásszervi elváltozásban szenvednek, sőt már óvodáskorban is megfigyelhető a tartási rendellenesség. Ezeknek a problémáknak a kezelése szakember beavatkozását igényli, de a szülőknek és a pedagógusoknak is nagy a felelősségük a gyermekek egészségnevelésében. Olyan programokra van szükség az óvodákban, amelyek lehetővé teszik, hogy minden gyerekeknek legyen esélye megfelelően felkészülni mind szellemileg mind pedig fizikailag az iskolás kor kihívásaira.
Vizsgálatunk célkitűzése, hogy felmérjük az öt-hat éves gyerekek mozgásfejlődését és egészségmagatartását. Az eredmények ismeretében célzott mozgásprogrammal segítsük a helyes testtartás kialakítását. További célként jelöltük meg, hogy az óvodapedagógusoknak is megtanítjuk azokat a legfontosabb fizioterápiás mozgásgyakorlatokat, melyekkel a későbbiekben folyamatosan fejleszthetik a gyermekek fizikai állapotát, felkészítve őket az iskolás életmódra.
A vizsgálat során a szülők és az óvodapedagógusok által kitöltött önkitöltős kérdőívvel felmérjük a gyermekek mozgástevékenységét és információkat gyűjtünk az életmódbeli szokásaikról. A kérdőíves felmérés mellett fizikális vizsgálattal határozzuk meg a gyerekek testtartását és fizikai állapotát. Ezt követően egy speciális mozgásprogramot indítunk, amelynek során a gerinciskola gyakorlatait beillesztjük az óvodai programba. Vizsgálatainkat a debreceni Szivárvány óvodában végezzük, a 2006 december 31. előtt született gyermekek körében.
65%-os válaszadási arány mellett a következő eredményeket kaptuk: a szülők megítélése szerint a gyerekek 15%-nak van tartáshibája. A gyerekek állóképességét jónak vagy nagyon jónak ítélte meg a szülők 68%-a, míg az óvónők véleménye csak a gyerekek 47%-ánál vélte ugyanezt. Az óvodai mozgásprogramokon a gyerekek közel egyharmada nem elég aktív, és emellett hétvégén a gyerekek 24%-a naponta 4-6 órát tölt el monitor előtt.
A fizikai állapot felmérésére szolgáló bázisadatok mérése folyamatban van.
Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program