Szociálisan hátrányos helyzet hatása óvodások mozgásszervi állapotára - objektív mérések és szubjektív megítélések összehasonlítása
Abstract data
Bizonyos mozgásszervi elváltozások jelei már óvodáskorban megjelennek, később célirányos kezelés nélkül komolyabb elváltozásokat okoznak, rontva ezzel az egyén életminőségét. Irodalmi adatok utalnak arra, hogy a szociálisan hátrányos helyzet tovább növeli az elváltozások kialakulásának kockázatát. Munkánk célja annak vizsgálata volt, hogy a társadalmi és gazdasági szempontból hátrányos helyzetű gyermekek rendelkeznek-e objektíven mérhető egészséghátránnyal normál körülmények között nevelkedő társaikkal szemben. Ha igen, célzott mozgásprogrammal leküzdhető-e ez a hátrány?
Szülők és óvodapedagógusok által kitöltött kérdőívekkel felmértük a gyermekek szociális helyzetét, mozgásszervi állapotát és panaszait. Fizioterápiás vizsgáló módszerekkel ellenőriztük a gyermekek testtartását, fizikai terhelhetőségét. Intervenciós tornaprogramot szerveztünk, melynek hatékonyságát objektív mérésekkel ellenőriztük.
A kérdőíves felmérés szubjektív válaszainak és az objektív méréseknek az összevetéséből kiderült, hogy a szülők többsége rosszul ítéli meg gyermeke mozgásszervi állapotát. Fizikális vizsgálatokkal a hátrányos helyzet mozgási szervrendszerre gyakorolt negatív hatásait észleltük. A testtartást vizsgálva nagyobb arányban találtunk eltéréseket a hátrányos helyzetűek körében, mint a kontroll csoportban. A váll-vállöv izmainak erejét és nyújthatóságát mérő tesztnél a hátrányos helyzetű gyermekek 87%-a nem volt képes végrehajtani a tesztet, míg a kontroll csoport 66%-ának okozott ez nehézséget. A hát és csípő extensorokat vizsgáló gyakorlatot a hátrányos helyzetűek 10%-a, a kontroll csoport 31%-a tudta kivitelezni. A lábboltozat állapotát mérő Feiss vonal tesztnél nem volt különbség a két csoport között, de figyelemre méltó, hogy a gyerekek fele lábboltozat süllyedéssel
rendelkezik. Az alkalmazott tornaprogram minden vizsgált paraméternél javulást hozott mindkét csoportnál, de bizonyos vonatkozásokban a fejlődés kisebb mértékű volt a célcsoportban.
Vizsgálatunk felhívja a figyelmet az óvodáskorban jelentkező mozgásszervi elváltozásokra és célzott mozgásprogrammal történő kezelhetőségére, valamint a hátrányos helyzetű gyermekekre irányuló nagyobb figyelem szükségességére.
Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program